Saturday 23 September 2017

Ayuh Sumbang Dana Bantu Kanak-kanak Yang Memerlukan Pendidikan

Assalammualaikum dan hai semua,

Baru-baru ini, sidang media telah diadakan di antara pihak The Giving Bank bersama Creight Event & Services dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang bakal menganjurkan majlis "Fashion Love" dengan slogan "Menyokong Anak ke Sekolah". Ini merupakan projek usahasama mengutip dana pendidikan untuk komuniti.
Projek ini diadakan dengan objektif yang sangat mudah. Misi ini untuk mengumpul dana daripada masyarakat awam untuk berkhidmat dan memberi peluang kepada 300 kanak-kanak pelbagai kaum yang memerlukan untuk mendapatkan pendidikan. 

Di zaman globalisasi ini, pendidikan adalah wajib untuk semua. Semua orang berhak mendapat pendidikan yang sama. Melangkah ke sekolah dan mencari pendidikan adalah unsur yang sangat penting di setiap peringkat pertumbuhan. Ini akan memberi harapan kanak-kanak dan peluang untuk mengalami sesuatu yang mereka tidak pernah alami sebelumnya dan membantu mereka menjadi ahli masyarakat yang berguna. 

Badan-badan NGO ini telah berusaha untuk menaikkan dana pendidikan sejak dari Bulan Ogos yang lalu, dan ia akan membawa kepada upacara pemberian rasmi pada 8 Oktober 2017 iaitu bertempat di Pusat Konvensyen HGH. 

Para penerima iaitu 300 kanak-kanak ini dapat menggunakan dana ini tahun depan untuk membayar yuran sekolah mereka, atau untuk membeli barangan seperti buku, stesen, pakaian sekolah, tas sekolah dan kasut.

Badan-badan ini telah memilih dengan teliti. Penerimaan dana ini akan ke setiap sekolah terpilih dan dipantau oleh jawatakuasa utama sekolah dan pihak PIBG. Sebanyak 12 buah sekolah telah terpilih seperti yang berikut;

1) SJKC Bukit Tangga
2) SJKT Bukit Beruntung
3) SK Bukit Beruntung
4) SJKC Kalumpang
5) SJKC Kerling
6) SJKC Serendah
7) SJKC Bukit Fraser
8) SJKC Batang Kali
9) SJKT Ladang Sg. Choh
10) SK Taman Bunga Raya
11) SJKC Choong Wen
2) SJKC Mun Choong

Selain itu, anak yatim yang memerlukan kasih sayang dan sokongan juga. Untuk memastikan rumah anak-anak yatim ini terus berjalan, pihak The Giving Bank bersama Creight Event & Services dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat  juga akan membahagikan dana sumbangan untuk menampung penggunaan bulanan mereka kepada 7 buah rumah kebajikan iaitu;

1) Pertubuhan Kebajikan Dan Pendidikan Anak Yatim Dan Miskin Raudhatul Nurr Jannah
2) Persatuan Manis Persatuan Kebajikan Selangor & Kuala Lumpur
3) Persatuan Kebajikan Damai Chempaka Kuala Lumpur & Selangor
4) Persatuan Rumah Kebajikan Anak Rumah Api
5) Rumah Rumah Kemenangan Rumah
6) Persatuan Kebajikan Ti-Ratana Kuala Lumpur
7) Rumah Kanak Kanak Angels Kuala Lumpur

Tambahan pula, pasukan Fashion For Love juga telah menandatangani perjanjian bersama dengan Kolej Octoprenuer. Dengan sokongan dan komited yang ditunjukkan, mereka menawarkan dan menyediakan 100 biasiswa di kolej ini kepada masyarakat kurang bernasib baik untuk mempelajari Diploma dalam Perniagaan untuk lepasan SPM, yang tidak mampu melanjutkan pengajian mereka.

Biasiswa ini tidak berat sebelah dan ia akan dikongsi melalui semua bangsa, etnik dan jantina di seluruh Malaysia. Sesiapa yang merasakan bahawa mereka memerlukan peluang ini boleh berhubung dengan jawatankuasa komuniti. Proses wawancara dan dilaksanakan dengan sewajarnya dan akan memastikan biasiswa ini diberi kepada mereka yang berkelayakan berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan.

Bila Neeza lihat keseluruhan objektif dari usahasama ini, Neeza rasakan Neeza ini kira cukup bernasib baik kerana berpeluang untuk dapat pendidikan sehingga ke pengajian tinggi. Bila terkenang kanak-kanak yang tidak dapat peluang untuk dapatkan pendidikan, Neeza rasa sedih sangat lagi-lagi kanak-kanak yang hidupnya susah dan anak yatim. Neeza sendiri anak yatim kematian ayah sejak kecil. Jadi Neeza rasa sedikit sebanyak keperitan itu meskipun keluarga Neeza kira berpendapatan sederhana. Apatah lagi anak-anak yatim yang kehilangan kedua-dua ibu bapa dan berpendapatan rendah. 

Jadi Neeza inginlah menyeru kepada kepada pembaca blog Neeza ini untuk menguar-uarkan kempen ini kepada keluarga dan rakan-rakan tentang program kebajikan ini.Sekiranya berminat untuk menyalurkan dana, anda boleh ke laman web iaitu;


Ingatlah sekurang-kurangnya nasib 300 kanak-kanak ini akan terbela untuk mendapatkan pendidikan.
Salam sayang,
Neeza

15 comments:

  1. Satu program yang memberi kesedaran kepada kita semua. sesekali bantu mereka yang memerlukan ni

    ReplyDelete
  2. Bagus dana ni. At least banyak sekolah dapat manfaat darinya

    ReplyDelete
  3. kegiatan ini seharusnya emang rutin, biar semua anak anak menjadi berkembang, baik dalam prilaku bahkan ilmu pengetahuan.

    ReplyDelete
  4. its always nice to give back to society and we need to becareful of organization that take most of what we donate instead of giving them to the ones in need. thanks for sharing btw great post!

    ReplyDelete
  5. satu program yang sangat berfaedah untuk masa depan kanak kanak yang kurang bernasib baik. insyaAllah nanti sha share kat whtsapp group ye :)

    ReplyDelete
  6. in shaa Allah. semoga dipermudahkan :)

    ReplyDelete
  7. Such a great activity! Will look more into this as I'd love to donate and give back to the society :)

    ReplyDelete
  8. Memang bagus ada program macam ni. Semoga dipermudahkan

    www.yanmieonline.com

    ReplyDelete
  9. Bagus program -program macam ni. membuatkan kita alert dan peka dengan keadaan sekeliling :)

    ReplyDelete
  10. Nice sharing. Seronok lihat banyak sekolah terlibat dalam kegiatan sebegini

    ReplyDelete
  11. Nice sharing, ini dana yang bagus sekali :D

    ReplyDelete
  12. Bagus program ni sebab tak semua mampu nak belajar, nowdays pon banyak pakai duit.

    ReplyDelete
  13. Moga dipermudahkan segala urusan.. Bagus jika aktiviti seperti ini sentiasa dijalankan...

    ReplyDelete
  14. Bagus program macam ni. Contribute back to community

    ReplyDelete
  15. Thanks for sharing. Program yang bagus untuk membantu kanak-kanak yang memerlukan.

    ReplyDelete

No word verification needed. You are freely to drop any comments includes opinion and suggestion here. Thank you :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2016 JIAKREATIFELT.