Tuesday 12 September 2017

Raikan Hari Teddy Bear di KL Gateway Mall

Assalammualaikum dan hai semua,

Sejak dari bulan Ogos sampailah September, terasa macam banyak pula cuti kan? Ala tak hairanlah sebab di Malaysia ini  kita sambut pelbagai perayaan dan hari sambutan. Maklumlah negara kita kan pelbagai kaum dan agama. Nak tahu tak, baru-baru ini ada satu hari yang cukup istimewa berlaku? Hari tersebut adalah hari yang paling seronok terutama sekali kanak-kanaklah iaitu...

Hari Teddy Bear!

Hari Teddy Bear @ Beruang Teddy ini disambut pada 9 September setiap tahun. Kebanyakan daripada kita pastinya ada teddy bear sebagai teman semasa kecil. Ada yang hanya mempunyai teddy bear sewaktu kecil sahaja dan ada juga yang masih mempunyai teddy bear sehingga ke dewasa, jadinya hari ini adalah hari yang sempurna untuk meraikan rakan zaman kanak-kanak anda!

Nak tahu tak kenapa wujudnya Hari Teddy Bear ini? Alaaaa... jangan nak negatif sangat dengan agenda Yahudi ajeee, maklumlah pendekar kekunci kan suka kaitkan sesuatu dengan perkara itu. Haish skeptikal sungguh.

Mengikut sejarah, pada November 1902, Presiden Theodore (Teddy) Roosevelt menghadiri pemburuan beruang di Mississippi. Ahli-ahli lain yang memburu parti memburu beruang muda, mengikatnya ke pokok, dan menawarkan tembakan kepada presiden. Apabila berita tersebar bahawa Roosevelt enggan membunuh beruang itu, seorang kartunis politik bernama Clifford Berryman menggambarkan presiden dengan beruang dalam sebuah kartun bertajuk "Drawing the Line in Mississippi."

Dalam percetakan pertama, beruang kartun itu adalah haiwan yang sudah dewasa, tetapi ia kemudian dilukis semula sebagai anak kecil yang cuddly. Kisah dan kartun menjadi terkenal, dan pembuat mainan terinspirasi untuk mencipta "Teddy's Bear" pertama. Pada tahun 1906, beruang teddy menjadi kegilaaan dan trend. Maklumlah teddy bear kan comel. Ia adalah patung yang ever green sampailah ke hari ini. Tak percaya?

Neeza ingat lagi dulu drama Korea terkenal Princess Hours ada selitkan scene di Muzium Teddy sebab Putera Raja itu pun ada teddy bear sendiri kan? Haaa, dalam cerita terkenal Mr Bean pun teman setianya juga adalah teddy.

Okay, bersempena dengan Hari Teddy Bear, KL Gateway Mall, The Giving Bank dan Kementerian Pendidikan telah memutuskan untuk mengadakan satu acara yang menarik dan menarik dengan mengundang peniru 'Bean' Faiket Luari dan Teddy ke pusat membeli belah ini, antaranya aktiviti bercerita atau 'story telling" bersama keluarga, bertemu dan sesi menyambut di mana peminat bertuah dapat memenuhi impian mereka bertemu "Mr Bean" dan mengambil gambar dengannya.
Sempena meraikan Hari Teddy Bear yang berlangsung 10 hari di sini, KL Gateway Mall juga telah meletakkan sebuah patung Teddy bersaiz gergasi 12 kaki di tengah-tengah pusat membeli belah iaitu Central Piazza. Selain itu, kanak-kanak juga dapat bergembira dengan kehadiran badut yang menunjukkan pelbagai skil menarik seperti bunga, pedang yang diperbuat dari belon.
Memang besar sampai ke Aras 1 itu
Untuk waktu makan tengah hari dan teh, kanak-kanak bersama keluarga yang datang ke KL Gateway ini mempunyai pilihan beberapa makanan ringan di troli popcorn dan gula-gula kapas yang terletak di Central Piazza ini juga.Gerai lain yang turut serta dalam perayaan ini ialah Rekazone, Kinsole, TedBoy, Plaats Station dan Times Bookstores yang menjual beruang teddy ke pembeli supaya mereka dapat menyumbang kepada kempen "Donate A Huggable Teddy Bear".
 Rekazone
Times Bookstore
Pada hari kemuncak iaitu 9 September 2017, majlis pelancaran sambutan Hari Beruang Teddy @ Teddy Bear ini telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri Pendidikan 1, iaitu YB Dato P. Kamalanathan a/l P.Panchanathan dan Dr. Janson Ang, Pengasas The Giving Bank.
Majlis ini dimeriahkan juga dengan kehadiran lebih 300 kanak-kanak dari 4 buah rumah iaitu Jabatan Kebajikan Masyarakat, Rumah Kebajikan An Najjah, Rumah Charis dan Masyarakat Kebajikan Ti-Ratana yang menyertai "Mr Bean" dan Teddy di Central Piazza KL Gateway Mall. 
Memang meriah sangat-sangat. Terimbau kenangan masa kecil. Rindu pula nak jadi budak balik. Hehe.

Apapun sekalung tahniah buat KL Gateway Mall, The Giving Bank dan Kementerian Pendidikan Malaysia atas penganjuran program amal sebegini pada hari yang cukup istimewa. Bukan sahaja menggembirakan para pengunjung selalunya akan datang dengan keluarga ketika membeli belah malahan turut berkongsi kegembiraan ini bersama dengan kanak-kanak dari badan-badan kebajikan. Sambil kita bergembira, sambil kita beramal.

Okaylah, buat sesiapa yang tak pernah tahu ada sambutan Hari Beruang Teddy ini, sekarang dah tahu kan? Jadi tahun depan bolehlah bersedia untuk sambut, maklumlah baru sahaja berlalu kan.

Oh ya, sebelum Neeza lupa, Neeza nak uar-uarkan, KL Gateway Mall telah mengadakan Teddy Selfie Contest yang mana akan berakhir pada 12 pm, 30 September ini, dah tak lama okay! Kena cepat join tau. Caranya mudah iaitu;

2. Siarkan gambar anda di Facebook bersama dengan patung teddy bear yang anda dan di mana-mana anda berada
3. Dan jangan lupa tag KL Gateway Mall.

Senang kan? Selfie terbaik akan berpeluang membawa balik hadiah misteri.

Jadi apa tunggu lagi, jom turut serta!

Salam sayang,
Neeza

3 comments:

  1. alahai seronoknya.. ruginya tak tahu ada setiap 9 september. besau giler teddy tu

    ReplyDelete
  2. Wah kiutnya. Macam nak bawa balik rumah semuanya

    ReplyDelete

No word verification needed. You are freely to drop any comments includes opinion and suggestion here. Thank you :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2016 JIAKREATIFELT.