Friday 3 February 2017

Review GT Mobile GT-888 Kini Berada di Malaysia

Assalammualaikum

Ingat lagi tak entri Majlis Pelancaran GT Dollar ini? Okay, pada hari majlis pelancaran tersebut juga, GT Group menerusi GT Mobile telah memperkenalkan dua buah telefon pintar iaitu GT-866 dan GT-888 yang berharga SGD 258 dan SGD 368.

Mungkin ada yang tertanya, adakah GT Mobile ini jenama baru di Malaysia? Ya, untuk pengetahuan semua, GT Mobile ini cukup dikenali di negara jiran iaitu Singapura kerana ia telah dicipta dan dihasilkan di sana. Sudah tentu kualiti produk-produk keluaran GT Mobile adalah bagus dan seiring dengan perkembangan teknologi kini.

Setelah mengambil kira pelbagai faktor serta potensi yang cukup baik di Malaysia, GT Mobile mengambil langkah untuk menembusi pasaran di Malaysia pula.

Kepada sesiapa yang sedang mencari telefon pintar yang baru atau pun kaki teknologi yang sentiasa ingin mencuba teknologi yang baru, mungkin anda boleh mempertimbangkan telefon pintar ini. Cubalah lihat spesifikasi GT-888 ini

SPESIFIKASI GT-888
  • Operasi sistem Android Lollipop 5.1.
  • Dikuasakan oleh 64bit Quad core 1.0GHz
  • 2GB RAM + 16GB ROM, sokongan MicroSD sehingga 64GB
  • Paparan skrin 5.5 inchi.
  • Kamera hadapan 5MP dan kamera belakang 8MP.
  • Dua pilihan warna iaitu Metal Grey dan Silk White.

Keistimewaan utama GT-888 berbanding telefon pintar yang lain ialah fungsi HotKnot yang memudahkan pengguna berkongsi foto, muzik dan fail dengan hanya perlu menyentuh skrin antara dua peranti melalui WiFi.

REVIEW
Tak guna sembang lebih kalau tak cuba sendiri kan? Hehe, Neeza pun dah ada tau telefon GT-888 ini. Sebenarnya Neeza memang nak hadiahkan mak telefon baru. Maklumlah tengok telefon mak yang sekarang dah teruk sangat kondisi chrome calar balar, storage yang tak cukup, jadi Neeza pun nak hadiahkan telefon ini untuk mak.

Tapi, sebelum nak terangkan kepada mak nak guna macam mana, apa ciri yang best, Neeza unboxing dulu  dan guna seketika sebelum bagi pada mak sepenuhnya. Maklumlah golongan seusia mak memang tak berapa mahir nak guna teknologi yang cecanggih ini. Huhu, bukan buruk siku okay! 

Berdasarkan pemerhatian Neeza sendiri, design telefon ini memang cantik dan ekslusif, lagi-lagi kalau pilih warna Metal Grey ini. Saiz skrin 5.5 inch dan berat 160gram, ringan, skrin sangat jelas dan terang. Untuk Neeza, saiz skrin memang cun dah, tak adalah nanti mak lupa letak telefon dekat mana, sebab besar sangat nanti mak tak selesa nak letak dalam beg dan kalau kecil sangat pun nanti dia lupa pula. Hihi.
Setiap kotak GT-888 didatangkan dengan;
  • 1-Telefon pintar GT-888
  • 1-Bateri
  • 2-Screen protector
  • 1-Pengecas berserta kabel
  • 1-Casing jenis Silicon
  • 1-Earphone

Dari segi ketahanan bateri sangat mengagumkan Neeza. Bayangkan sebelum Neeza balik Muar, Neeza dah caj telefon itu 100 peratus, Neeza cuba test dari 28 Januari 2017 sehinggalah semalam 2 Februari 2017 tanpa sebarang penggunaan dan caj, bateri tinggal 2 peratus. Tahan 6 hari beb,

Kalau dua buah telefon jenama lain yang Neeza miliki sekarang, satu itu mungkin dapat bertahan 3 hari dan satu itu bertahan sehari je tanpa penggunaan. Memang kena standby powerbank sentiasa untuk dua buah telefon itu.

Tapi tidak untuk GT-888 ini sebab ia sangat tahan lama. Ini kerana GT-888 didatangi dengan bateri berkapasiti 2550mAH. Dan bukan itu sahaja, GT-888 juga hanya memerlukan masa hanya selama 15 minit untuk mengecas bateri sebanyak 35%. Kejap je dah cas sebanyak itu. Hebat bukan?

Selain daripada saiz skrin, berat telefon, ketahanan bateri dan cas, kamera sangatlah penting untuk Neeza mempertimbangkan sebelum membeli sebuah telefon. GT-888 didatangkan dengan kamera belakang, 8MP dan kamera depan, 5MP.

Nampak macam sikit je kan tapi sebenarnya 8MP itu merupakan 8MP OV8865 yang merupakan kamera 8MP terbaik di dunia tau di mana kamera ini menawarkan amazing low-light performance dan shooting gambar pada waktu malam terutamanya.

Dilengkapi dengan image sensor, 0.3s untuk fokus membuatkan gambar lebih jelas dan sharp. Lihatlah hasil yang Neeza ambil ini menggunakan kamera 8MP telefon GT-888 ini. Memang wowlah!

Dan yang ini pula hasil selfie untuk kamera depan 5MP (face beauty).
Di samping itu, GT-888 mempunyai fungsi timeslap yang mencepatkan video untuk dirakam. Sesuailah untuk meraka yang suka merakam video atau mempunyai kerjaya yang berkaitan, contohnya instafemes. Hikhik.

Haaaaa, sesuai untuk mereka yang selalu mengambil gambar tak kiralah selfie ke atau ambil gambar biasa, pengguna GT-888 dah boleh terus edit gambar. Lebih kurang ciri Iphone, jadi kalau pengguna Iphone yang berhijrah guna Android tak adalah ralat sangat. Dan untuk kaki selfie, ada beauty face mode tau, kihkih, terasa flawless terasa wajahku sangat berharga. Hehe.

Menarik mengenai GT-888 ini tentulah ia mempunyai fungsi dual sim, sesuai untuk pengguna yang mempunyai dua nombor telefon yang kebiasaannya untuk asingkan nombor untuk urusan kerja dengan client dan peribadi (keluarga dan kawan-kawan). 

Haaaa! Sebelum terlupa, dalam GT-888 ini telah siap didatangi dengan apps GT Dollar dan GT Watch di mana bolehlah shopping dengan mudah menerusi e-wallet. Yeayyy!

Dan akhir sekali, bila beli GT-888 ini ia didatangi terus dengan skrin protektor dan casing sekali. Maklumlah selalu kalau beli telefon, tauke kedai yang untung selalunya sebab caj harga telefon tak termasuk skrin protektor dan casing. Lepas itu caj memahal untuk skrin protektor dan casing. Grrr.. Kalau beli GT-888 terus dah termasuk dalam kotak. Pengguna GT-888 juga yang untung. Huhu.
Hat nih try selfie dengan Anis pula :-p

Setakat ini jelah ulasan yang Neeza tahu pasal telefon GT-888 keluaran GT Mobile. Ingin diingatkan, ulasan ini berdasarkan keperluan Neeza sendiri sebagai pengguna yang biasa. Huhu.

Jadinya kalau anda berminat nak cuba GT-888 boleh layari SINI atau sekiranya ingin mengetahui lebih lanjut mengenai GT Mobile, boleh layari;

Website: www.gtmobile.sg
Instagram: @gtmobilesg / @gtgroupofficial
Twitter: @gtmobilesg

Salam sayang.
Neeza

2 comments:

  1. Hari tu ada torai camera dia. Not bad. Cepat je snapper nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah, ena pun try hp ni? huhu, memang cepat

      Delete

No word verification needed. You are freely to drop any comments includes opinion and suggestion here. Thank you :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2016 JIAKREATIFELT.